Jak wspierać pracowników i menedżerów w obliczu niepokojów światowych

Traumatyczny dla większości z nas rok 2020 zdaje się być już za nami. Oby. Niestety ubiegłoroczne wydarzenia nadal mają wpływ na dziś. Podsycają lęki i niepewność jutra. 

Jak to wpływa na komfort psychiczny Zespołu?

Sfrustrowani pracownicy są potencjalnym źródłem spięć między współpracownikami, a to z kolei może zaburzyć funkcjonowanie Twojej firmy. Łatwo o nieporozumienia, łatwo o emocje, łatwo o reakcje obronne.

Radzenie sobie z niepokojami w miejscu pracy to bycie liderem, który prowadzi, wspiera, wzmacnia, daje oparcie a nie tylko szefuje i wydaje polecenia.

Co jako lider możesz zrobić aby wesprzeć swoich pracowników?

Zadawaj pytania i aktywnie słuchaj

Najczęstsza rada by motywować, wspierać to komunikacja. Wszyscy wiemy o tym, w praktyce stanowi to największe wyzwanie. Niestety często zapomina się o aktywnym słuchaniu, co pracownicy chcą Ci przekazać, i wyciąganiu z tego wniosków.

Nie stawiaj lustra weneckiego między Tobą a pracownikiem. Dialog jest bardzo ważnym elementem w prawidłowej komunikacji w firmach. W ten sposób zbudujesz zaufanie pracowników.

Według badań Harvardu, pracownicy w organizacjach o wysokim zaufaniu są bardziej produktywni, mają więcej energii w pracy, lepiej współpracują ze swoimi współpracownikami i pozostają z pracodawcami dłużej niż osoby pracujące w firmach o niskim zaufaniu. W mniejszym stopniu borykają się z chronicznym stresem i są szczęśliwsi ze swojego życia, a te czynniki napędzają lepsze wyniki [1].

W porównaniu z ludźmi z firm o niskim poziomie zaufania, osoby z firm o wysokim zaufaniu zgłaszają: 74% mniej stresu, 106% więcej energii w pracy, 50% wyższa produktywność, 13% mniej zwolnień chorobowych, 76% większe zaangażowanie, 29% większe zadowolenie z życie, 40% mniej wypalenia [1].

Bądź empatyczny i wyrozumiały

Za każdym człowiekiem stoi inna historia, inne emocje, inna osobowość. Nie traktuj swoich pracowników jako zasób, ale jako człowieka z własnymi doświadczeniami. Przy rozwiazywaniu problemów staraj się patrzeć także z ich perspektywy.

Według raportu State of Workplace Empathy z 2019 r. 92% procent dyrektorów generalnych twierdzi, że ich organizacja jest empatyczna, ale tylko 72 procent pracowników się z tym zgadza [2].

Co ciekawe 74% pracowników, który wzięli udział w badaniu stwierdziło, że pracowali by dłużej jeśli ich pracodawca byłby empatyczny [2].

Ponadto 83% pracowników pokolenia Z, wybrałoby pracodawcę z bardziej rozwiniętą empatią w stosunku do pracodawcy oferującego nieco wyższe wynagrodzenie [2].

Pochwal pracownika

Nie chodzi tutaj o zasypywanie pracownika komplementami, ale o pochwałę za dobrze wykonaną pracę. Pracownicy nie będą wiedzieć co chodzi Ci po głowie. Jeżeli podoba Ci się to, jak wykonują swoje obowiązki, daj im znać. Informacje zwrotne są jednym z najlepszych sposobów pomocy pracownikowi w rozwoju. Poza tym, pracownik poczuje się doceniony, a to z kolei może wpłynąć na ich motywację do pracy. Jedną z form pochwał może być podkreślanie mocnych stron pracownika, docenianie inicjatywy, pomysłów, innego spojrzenia na problem.

Według badań przeprowadzonych przez Gallupa 67% pracowników, których przełożeni skupiali się na ich mocnych stronach, było w pełni zaangażowanych w swoją pracę, w porównaniu do zaledwie 31% pracowników, których przełożeni skupiali się na ich słabościach [3].

Kup ciastko, owoce, zdrowe przekąski

Nie ograniczaj się do tłustego czwartku. Czasem sam wyjdź z inicjatywą. Niech Twoi pracownicy wiedzą, że o nich myślisz. Według Hadley’a [4] przekąski w pracy poprawiają morale pracowników i zwiększa produktywność, zwłaszcza jeśli te przekąski zawierają zdrowe opcje, którymi Twoi pracownicy są podekscytowani jedzeniem.

[1]https://hbr.org/2017/01/the-neuroscience-of-trust

[2]https://www.businessolver.com/resources/state-of-workplace-empathy

[3]https://www.gallup.com/workplace/236570/employees-lot-managers.aspx

[4]https://eu.usatoday.com/story/money/2015/09/16/study-says-snacks-affect-happiness-at-work/72259746/

Previous
Previous

Onboarding pokolenia Z w Twojej Firmie