Rekrutacja i onboarding: kluczowe kroki dla sukcesu organizacji.

W dynamicznym i konkurencyjnym świecie biznesu, sukces organizacji zależy w dużej mierze od jakości zespołu ludzi, który ją tworzy. Kluczowym elementem budowania silnego i efektywnego zespołu jest poprawnie przeprowadzony proces rekrutacji i onboardingu. To nie tylko procedura formalna, ale również strategia, która może wyznaczyć kurs organizacji na przyszłość. Odpowiednie wdrożenie pracownika może przynieść korzyści w postaci zwiększonej produktywności, zaangażowania oraz długoterminowej lojalności. Jednak nieodpowiednio zarządzany proces może wiązać się z wysokimi kosztami i stratą wartościowych zasobów.

 W niniejszym artykule omówimy koszty związane z rekrutacją i onboardingiem, przedstawimy kroki pozwalające uniknąć tych kosztów, podkreślimy znaczenie prawidłowego procesu offboardingu oraz odpowiemy dlaczego właściwie przeprowadzony proces rekrutacji i onboardingu jest nieodzownym kluczem do sukcesu każdej organizacji.

 

Ile kosztuje rekrutacja przeprowadzona bez strategii?

Szacując koszty zatrudnienia pracownika zwykle uwzględniamy głównie te bezpośrednie, jak cena ogłoszenia o pracę, usługi agencji rekrutacyjnych czy wdrożenie i przeszkolenie nowego pracownika. Są one szczególnie dotkliwe, gdy nowo zatrudniona osoba się nie sprawdzi lub zrezygnuje w ciągu pierwszych kilku miesięcy pracy, ponieważ oznacza to konieczność ponownego procesu. Znaczną część kosztów rekrutacji stanowią jednak te trudniejsze do zmierzenia i cięższe do odrobienia. To właśnie koszty miękkie, takie jak erozja marki, spadek morale i wydajności pracowników mogą przekroczyć nawet dwie trzecie całkowitych kosztów nieudanych rekrutacji!

Proces poszukiwania i wdrażania pracownika prowadzony bez żadnej strategii i planu może być początkiem rotacji i wynikających z niej konsekwencji. Odejście każdego pracownika wpływa na spadek wydajności i zakłócenie ciągłości pracy lub jakości usług, a wprowadzenie każdego nowego pracownika wymaga szkoleń i czasu: średnio 9 miesięcy. Niedobór personelu, to nie tylko możliwe opóźnienia, ale też utrata cennych kompetencji. Wszystko to działa destrukcyjnie zarówno na motywację pracowników, jak i na całą markę pracodawcy, a negatywne opinie mogą wpłynąć na zdolność przyciągania utalentowanych pracowników i utratę klientów. Dlatego dobrze opracowana strategia w rekrutacji jest kluczem do sukcesu.

Procesu poszukiwania i zatrudnienia nowego pracownika nie da się przeprowadzić bezkosztowo. Istnieją jednak sposoby, aby zaoszczędzić czas i pieniądze:

Dopasowanie talentów do potrzeb organizacji: stwórz profil kandydata. Określ swoje wymagania i oczekiwania pasujące do kultury i celów organizacji. Tak, jak nie istnieje idealna oferta pracy, nie istnieje również idealny kandydat, dlatego warto skupić się na kluczowych kompetencjach. Przełoży się to na efektywność pracy oraz długoterminową satysfakcję pracowników.

Dokładna selekcja kandydatów: Skoncentruj się na dokładnej ocenie umiejętności, doświadczenia oraz osobowości kandydatów (tak, aspekt osobowości kandydata ma duże znaczenie w kontekście pracy w zespole). Unikniesz w ten sposób zatrudniania pracowników, którzy szybko opuszczą firmę.

Skuteczna komunikacja: Jasna i szczera komunikacja z kandydatami na każdym etapie rekrutacji pozwoli uniknąć nieporozumień oraz dezercji po zatrudnieniu. Jeśli oczekujesz szczerości od kandydatów, także komunikuj się szczerze. Nawet, jeśli dojdzie do współpracy, nowy pracownik szybko zorientuje się, że został wprowadzony w błąd i odejdzie.

Starannie zaplanowany onboarding: Zapewnij nowym pracownikom skuteczne wprowadzenie do firmy i stanowiska pracy. Pakiety powitalne będą miłym gestem na początek, a dobrze zaplanowany program onboardingowy pozwala na szybsze dostosowanie się i zwiększa szanse na długoterminową współpracę. Zadbaj o nowego pracownika w kontekście całego zespołu.

Inwestycja w rozwój: Dążenie do ciągłego rozwoju pracowników może wpłynąć na ich więź z firmą oraz motywację do pozostania na dłużej. Zadbaj o określenie ścieżki kariery już na początku współpracy i wspieraj w rozwoju.

 

Co jest wyznacznikiem udanej rekrutacji?

Inwestycja w dobrze zaplanowane wprowadzenie nowych pracowników przekłada się na długoterminowy sukces organizacji. Nowi pracownicy, niezależnie od swojego doświadczenia, potrzebują czasu, aby poznać specyfikę i kulturę organizacji. Poprawnie przeprowadzony onboarding pozwala na szybsze i sprawniejsze dostosowanie się pracownika do nowych warunków, a odpowiedni okres adaptacji oznacza większą produktywność oraz szybszy zwrot z inwestycji w zatrudnienie. Wprowadzenie do kultury organizacyjnej nowego pracownika od początku tworzy poczucie, że jest mile widziany i ważny dla organizacji. To z kolei prowadzi do większego zaangażowania i chęci długotrwałej współpracy. Gdy pracownik odczuwa, że jest docenianym i integralnym elementem zespołu, jest bardziej skłonny angażować się w pracę na rzecz osiągania celów firmy.

Proces onboardingu tworzy okazję do nawiązywania relacji z nowymi kolegami z zespołu oraz przełożonymi. Nowy pracownik ma szansę poznać osoby, z którymi będzie współpracować oraz dowiaduje się, co jest istotne dla firmy i jakie cele przyświecają jej działaniom. To ułatwia budowanie pozytywnych relacji między pracownikami i wpływa na efektywność zespołu i jakość pracy.  Dlatego o udanej rekrutacji możemy mówić dopiero wtedy, gdy pracownik zostanie z nami na dłużej. Sam fakt zatrudnienia nie jest końcem rekrutacji i należy o tym pamiętać.

 

Jak rozstać się bez strat?

Powitania zwykle są przyjemniejsze od pożegnań, ale rozstania są nieodłącznym elementem rozwijającej się firmy. Wbrew pozorom rozstanie z pracownikiem jest równie ważne, co jego zatrudnienie. Zaniedbany proces offboardingu może wpłynąć na reputację firmy oraz morale pozostałych pracowników. Zadbanie o uczucia i dobre samopoczucie pracownika w trudnym zarówno dla niego, jak i dla pozostałych pracowników okresie, może mieć długofalowe pozytywne skutki dla firmy. Odpowiednio przeprowadzone rozstanie z pracownikiem może przyczynić się do utrzymania pozytywnej atmosfery w zespole, motywacji pozostałych pracowników oraz zapewnienia pozytywnego wizerunku firmy na rynku pracy. Kiedy pracownik decyduje się odejść, warto podejść do tego procesowo i empatycznie. Od tego zależy czy rozstanie z pracownikiem będzie zagrożeniem, czy szansą dla organizacji.

Wywiad z odchodzącym pracownikiem: Przeprowadź wywiad z pracownikiem, który opuszcza firmę, aby zrozumieć powody jego decyzji i potencjalne obszary do poprawy.

Dostęp do Informacji: Poinformuj zespół o nadchodzących zmianach, w związku z odejściem pracownika. Dzięki temu unikniesz plotek i ciężkiej atmosfery. Kiedy informacja rozejdzie się po kątach, będzie już za późno.

Pożegnanie: Zorganizuj spotkanie z zespołem, podziękuj pracownikowi za wkład w firmę i pozwól mu odejść w pozytywnych nastrojach. Pamiętaj, że jakkolwiek układała się współpraca, była to część życia firmy.

Relacje: Nie wyrażaj się źle o pracowniku, który odszedł. To zawsze rodzi w zespole niepokój. Jeśli rozstanie wywołało dużo emocji, zastanów się, jak można temu zapobiec w przyszłości.

 

Podsumowanie

W biznesowym świecie istnieje jedna stała wartość, która stanowi fundament sukcesu każdej firmy - to ludzie. Tworzenie i utrzymanie skutecznej firmy nie polega tylko na doskonałych produktach czy usługach, ale także na zdolności do rekrutowania, rozwijania i utrzymywania odpowiednich pracowników. Ludzie są tą siłą napędową, która przekształca wizję firmy w rzeczywistość. Zbudowanie efektywnego zespołu nie jest łatwe, a bywa i bardzo kosztowne. Im lepiej przygotowany będzie proces rekrutacji, tym większa szansa na sukces.

Pamiętaj, że początkiem nie jest etap wystawienia ogłoszenia, a końcem nie jest etap podpisania umowy. Dobra rekrutacja wymaga dobrej strategii. Jest zbyt wiele do stracenia, aby podchodzić do tego tematu po omacku. Inwestycja w procesy rekrutacyjne i onboarding może pomóc w uniknięciu kosztów związanych z rotacją pracowników. Przy odpowiednim wsparciu oraz dbałości o pracowników można zwiększyć zaangażowanie, produktywność oraz lojalność, co przekłada się na długofalowy sukces firmy.

O ludzi trzeba dbać na każdym etapie rozwoju. Czy to jest początek, czy koniec wspólnej pracy. Sposób, w jaki firma traktuje swoich pracowników, zarówno tych obecnych, jak i tych odchodzących, ma wpływ na jej wizerunek. Dobre relacje świadczą o profesjonalizmie firmy i jej wartościach. Pozytywne doświadczenia pracowników, nawet tych, którzy odchodzą, mogą przyczynić się do lepszego wizerunku pracodawcy i przyciągania nowych talentów.

Czy na rekrutacji można oszczędzać? Można, Pod warunkiem, że w nią zainwestujesz.

Previous
Previous

O Payrollu słów kilka

Next
Next

On-site management: skuteczne zarządzanie pracownikami tymczasowymi