W Sieci dostępnych jest wiele informacji na temat tego jak napisać „idealne” CV. Dobre, profesjonalne, skuteczne CV. Czyli jakie? Z perspektywy rekrutera ważne jest , żeby dokument był przede wszystkim czytelny i przejrzysty. A dla kandydata ma być jego biznesową wizytówką.
Na szczęście nie trzeba być grafikiem, aby wygląd CV był przyciągający i czytelny. Obecnie jest wiele kreatorów dostępnych w Sieci, również tych bezpłatnych, które gwarantują zadowalający efekt. Na co zatem zwrócić uwagę przy projektowaniu graficznym?
Przedstaw się. Imię, nazwisko, numer telefonu i adres mailowy i… wystarczy. Tak, reszta jest nieistotna. Czyli takie elementy jak: stan cywilny, data urodzenia, miejsce zamieszkania, ilość dzieci itp. I jeszcze jedno: nie musisz pisać w nagłówku dokumentu że to jest CV, czy też Curriculum Vitae. Rekruter wie, co to za materiał. Ty również. Zatem szkoda miejsca.
Nie jest wymagane, chociaż w Polsce zamieszczanie zdjęcia jest popularne i raczej rekomendowane. Ważne, aby zdjęcie miało charakter biznesowy – ma prezentować kandydata jako osobę profesjonalną. Zdjęcie o formacie jak do dowodu osobistego / paszportu / wakacyjne selfie / fotka z przyjęcia weselnego (nawet z wyciętym kadrem) nie jest profesjonalne. NIe masz niczego lepszego? Wówczas polecam po prostu nie zamieszczać zdjęcia.
Czy potrzebny? Nawet bardzo. Zwłaszcza wśród osób ubiegających się o stanowiska wyższego szczebla, stanowiska specjalistyczne i kierownicze. To krótka autoprezentacja kandydata dotycząca osiągnięć i celów zawodowych. Ma zachęcić rekrutera do zapoznania się z dalszą częścią aplikacji. Zatem wystarczy kilka zdań (znowu zasada KISS).
To najważniejszy element każdej aplikacji. Ważne, aby zacząć od ostatniego miejsca zatrudnienia. Powinna pojawić się informacja o roli, którą pełnisz w organizacji, nazwa firmy (najlepiej dodać branżę, w której się pracuje), dokładne daty rozpoczęcia i zakończenia współpracy z daną organizacją. Kolejny element to obowiązki, które pełnisz w firmie (w przejrzystym układzie) oraz rzeczowe i kluczowe informacje, które mówią o tym, jak w danej roli sobie radzisz. Ważnym aspektem jest wskazanie konkretnych osiągnięć, co kandydat wnosi do organizacji swoim wkładem, jak praca kandydata przekłada się na zyski w organizacji. Jeśli piszesz, że jesteś skutecznym dyrektorem sprzedaży, wskaż konkretne liczby, napisz jakiego rzędu plany sprzedażowe osiągnął Twój zespół, co sprawia, że jesteś dobrym przywódcą, jak motywujesz swój zespół i tak dalej. Nie pisz pustych sloganów. Skuteczne CV to konkretna treść, która przekonuje przyszłego pracodawcę, że to właśnie Ty nadajesz się na to stanowisko.
O ile nie ubiegasz się o posadę nauczyciela akademickiego, to informacje o Twojej edukacji powinny znaleźć się poniżej doświadczenia zawodowego. Tutaj również informacje powinny być zamieszczone chronologicznie – od ostatniego dyplomu. Najlepiej napisać, w której konkretnie uczelni się studiowało, jaki kierunek/wydział został skończony i z jakim konkretnie tytułem. Pisanie o szkole średniej nie jest potrzebne, o ile posiadasz skończone studia.
Kiedy jeszcze jesteśmy na etapie zdobywania niezbędnego minimum wiedzy, warto poniżej napisać o swoich wszystkich atrakcyjnych odbytych szkoleniach, zdobytych certyfikatach, skończonych kursach, czy uprawnieniach, które posiadasz, atrakcyjnych z punktu widzenia przyszłego pracodawcy. Jeśli jesteś dyrektorem zarządzającym z 20-letnim stażem, zdecydowanie nie warto pisać o wszystkich szkoleniach. Z pewnością nie starczyłoby na to 10 stron. Wówczas skup się tylko na prestiżowych szkoleniach, które trwały dłużej niż 1 dzień i/albo były organizowane przez renomowane marki. Skup się na tych, które wpasowują się w konkretną branżę i stanowisko, na które aplikujesz.
Ważne, aby wymienić konkretny poziom znajomości języków obcych, najlepiej napisać aktualny stopień znajomości języka, jak np. C1.
Nie zaszkodzi napisać. Często moi klienci pytają Kandydatów o wymienione zainteresowanie podczas spotkania, aby rozluźnić atmosferę albo po prostu chcą bliżej poznać konkretną osobę, zobaczyć, co robi po pracy, jakim jest człowiekiem. Często rodzaj hobby może wiele powiedzieć o osobowości (np.: modelarstwo – cierpliwość; utramaratony – wytrwałość, stawianie sobie wyzwań), co może mieć realne przełożenie na życie zawodowe
W zależności od tego czy kandydat chce brać udział w konkretnie jednym procesie rekrutacyjnym albo być również otwartym na poczet przyszłych rekrutacji, klauzula może brzmieć następująco:
„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu tej oraz przyszłych rekrutacji (zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych (Dz. Ustaw z 2018, poz. 1000) oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO))”. Aktualna klauzula CV jest dość prosta. Nie istnieje również jeden i uniwersalny szablon, który musi być powtarzany słowo w słowo.
Pisz z umiarem. Ale nie zakładaj, że wszystko musi zmieścić się na jednej stronie. To mit. W CV powinny pojawić się wszystkie istotne kwestie dotyczące Twojego doświadczenia wraz z Twoimi sukcesami zawodowymi. Dyrektor operacyjny z kilkunastoletnim doświadczeniem swoje napisze na kilka stron i będzie to akceptowalne. Z drugiej strony świeżo upieczony absolwent uczelni z niewielkim doświadczeniem zawodowym w pracach wakacyjnych, napisze CV prawdopodobnie na jednej stronie i będzie to również jak najbardziej zasadne.
Ważne, żeby treść była czytelna, przejrzysta i zrozumiała. Zwracajmy uwagę na poprawną pisownie, aby nie trafiła się jakaś literówka czy błąd ortograficzny. Jeśli przy pisaniu swojej wizytówki (Twoje CV) dla potencjalnego partnera biznesowego (nasz przyszły pracodawca) pozwolimy sobie na błąd, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że w czasie realizacji przyszłych projektów również możemy pozwolić sobie na niechlujstwo czy inne zaniedbanie.
Skuteczne CV to takie, które jest aktualizowane pod konkretną ofertę pracy. Powinniśmy wziąć pod uwagę konkretną strukturę i kulturę organizacyjną, stanowisko, branżę i odpowiedzialność, którą będziemy posiadać. Jest wiele ważnych i różnych aspektów, które dotyczą konkretnej firmy i stanowiska. Dlatego za każdym razem powinno wybrzmieć coś innego.
Przed rozpoczęciem pisania CV dobrze się zastanów, w czym tak naprawdę jesteś dobry/-a i jakie są Twoje mocne strony. Pamiętaj, żeby ten dokument był przemyślany, powinien stać się elementem strategicznym w budowaniu Twojej marki osobistej. Ma być zaproszeniem do spotkania. Niech w CV znajda się jedynie fakty oraz osiągnięcia, które sprawiają, że jesteś idealnym kandydatem na stanowisko, na które aplikujesz.
A jeżeli po przeczytaniu tego mini-poradnika nadal masz pytania ws. CV pisz śmiało: monika.cwikla @ flexhr.pl.
Monika Ćwikła – Specjalizuje się w rekrutacjach na stanowiska specjalistyczne, inżynierskie i kierownicze wyższego szczebla. Od 5 lat wspiera klientów m.in. z takich branż jak FMCG, automotive, elektryka, chemia, kolejnictwo, ochrona środowiska, przemysł papierniczy.