Kurs na rekrutacje – trendy w 2017 roku

Co roku rynek pracy się zmienia, zmieniają się również trendy w rekrutacji. Co przyniesie nam rok 2017? I jakich zmian należy się spodziewać?

Pierwsza dość znacząca zmiana dotyczy efektywności procesów rekrutacyjnych. Niezależnie tego czy rekrutację prowadzi rekruter zewnętrzny czy wewnętrzny, coraz większy nacisk kładziemy na szybkość i skuteczność prowadzonych rekrutacji. W związku z tym – skracamy czas trwania projektów. W praktyce odchodzimy od kilkuetapowych rekrutacji trwających kilka tygodni lub miesięcy, na korzyść: wideorekrutacji, wywiadów telefonicznych, rozmów przez Skype.

Podczas wideorekrutacji kandydat może otrzymać od rekrutera różne zadania, dodatkowo można w ten sposób zweryfikować oczekiwania finansowe i dopasowanie do danej organizacji. Takie rozwiązanie znacznie skraca etap selekcji, a jednocześnie pokazuje zaangażowanie i motywację kandydatów. Ale to tylko niektóre zalety. Dodatkowo takie rozwiązanie odpowiada również kandydatom, ponieważ pozwala im na udział w procesie rekrutacji bez konieczności dojazdu do firmy, lecz w bardziej komfortowym otoczeniu – jakim jest własne mieszkanie. Usprawnianie procesów rekrutacyjnych jest szczególnie ważne dla młodego pokolenia, które żyje coraz bardziej dynamicznie.

Kolejną zauważalną tendencją w 2017 roku będzie coraz większy udział agencji rekrutacyjnych w procesach rekrutacji.  W wielu branżach zapotrzebowanie na pracowników jest bardzo duże a ich podaż niewielka. Dlatego przewagę w tym zakresie będą mieli rekruterzy, którym udaje się znaleźć odpowiednie osoby i wyłowić prawdziwe talenty z rynku – czyli headhunterzy. Specjaliści HR pracujący w agencjach rekrutacyjnych coraz częściej są wyspecjalizowani w konkretnych branżach, co skutkuje lepszym i szybszym dotarciem do odpowiednich kandydatów niż rekruter wewnętrzny danej firmy rekrutujący na wszystkie stanowiska.  

Innym, bardzo wyraźnym trendem, który możemy już od jakiegoś czasu zaobserwować jest inwestycja w employer branding. Firmy przykładają coraz większą uwagę do wizerunku firmy w sieci, zakładki kariery oraz opinii nt. firmy w internecie. Dlatego też coraz większą rolą działów HR będą działania marketingowe mające na celu sprawienie, aby kandydaci chcieli aplikować i pracować właśnie w naszej firmie. Oprócz zakładki kariery i wizerunku firmy, warto zastanowić się nad benefitami jakie firma można zaoferować aby przyciągnąć odpowiednich kandydatów. Mogą to być np.: karta sportowa, ubezpieczenie medyczne, ale również elastyczne godziny pracy, praca w systemie home office i inne.

Kolejną zmianą w rekrutacji w 2017 roku jest rekrutacja różnymi kanałami. Tradycyjne metody poszukiwań takie jak tylko ogłoszenie w internecie – stają się nieskuteczne. Coraz częściej konieczne mogą okazać się spersonalizowane reklamy w internecie (np. na facebooku), kampanie reklamowe, wykorzystywanie specjalistycznych portali (typu: goldenline czy LinkedIn) oraz systemów poleceń.

Firmy coraz częściej wprowadzają systemy poleceń. Poprzez te programy do firmy trafia kandydat rekomendowany przez innego pracownika firmy. Takie rozwiązanie to nie tylko spora oszczędność czasu, ale również gwarancja, że polecony kandydat będzie odpowiadał oczekiwaniom firmy. Na programie poleceń zyskuje nie tylko pracodawca, ale również osoba rekomendująca i nie mam tu na myśli jedynie podziękowanie ze strony firmy i „uścisk prezesa” ale bardzo często są to nagrody finansowe w postaci premii, której wartość może wynosić od kilkuset do kilkunastu tysięcy złotych.
Podsumowując, w czasach, w których o dobrego, wykwalifikowanego pracownika jest coraz trudniej, przed branżą HR rok 2017 będzie z pewnością rokiem wyzwań. Rekruterzy będą też coraz częściej pełnić rolę marketingowców, a kandydaci skuszeni atrakcyjnymi ofertami będą w nich przebierać i stawiać pracodawcom wciąż wyższe wymagania.

 

Autor artykułu

Aleksandra Kwaca

Certyfikowany Konsultant ds. Rekrutacji

Ostatnie posty
Napisz do nas

Nieczytelne? Zmień tekst.

Wpisz szukane wyrażenie i naciśnij Enter